Przedstawiamy film o budowie dróg ekspresowych i autostrad z betonu na przykładzie budowy odcinka autostrady autostrady A1 Stryków – Tuszyn, kluczowego łącznika na polskiej mapie drogowej. W kolejnej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej, w latach 2014 – 2023, powstanie więcej kilometrów dróg ekspresowych i autostrad z nawierzchnią betonową niż powstało w Polsce po 1989 roku – tak wynika z zapowiedzi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Największy inwestor, po przeprowadzeniu wielokryterialnej analizy, wytypował do realizacji z nawierzchnią betonową ok. 810 km dróg. Są nowoczesne dokumenty dla projektantów i wykonawców, jest sprawdzona technologia i są doświadczeni wykonawcy tego rodzaju nawierzchni. Wszystko to zapowiada, że mamy przed sobą perspektywę dobrych i trwałych dróg.
Doświadczenia przy projektowaniu i budowie
nawierzchni betonowych w Polsce
W niniejszej publikacji opisano doświadczenia, jakie wypracowano
przy projektowaniu i budowie nawierzchni betonowych w Polsce.
Zwrócono uwagę na technologię wykańczania powierzchni oraz
oddziaływania termiczne determinujące wymagania projektowe
oraz reżim technologiczny. Ponadto zaprezentowano zasady
doboru oraz rodzaje konstrukcji nawierzchni sztywnych z betonu
cementowego w nawiązaniu do "Katalogu typowych konstrukcji
nawierzchni sztywnych". czytaj więcej Budownictwo, Technologie, Architektura nr 2/2017 (78)
O drogach betonowych
od projektowania do realizacji
- Beton wałowany zawiera te same składniki, co tradycyjna
mieszanka betonowa. Po walcowaniu jego powierzchnia jest
podobna do nawierzchni asfaltowych. Z powodu porowatej struktury
te nawierzchnie są ciche. Prawidłowo wykonany beton wałowany
charakteryzuje się wysoką mrozoodpornością, nawet bez dodatkowego
napowietrzenia - wyjaśniał Sylwester Gruszczyński, kierownik ds. dróg
lokalnych LafargeHolcim, podczas konferencji pt. "Drogi betonowe
w gminach i powiatach". W konferencji zorganizowanej w dniach
16-17 marca 2017 r. przez firmę LafargeHolcim wzięło udział
ponad 100 samorządowców z województw pomorskiego, kujawskopomorskiego,
wielkopolskiego i zachodniopomorskiego. czytaj więcej Budownictwo, Technologie, Architektura nr 2/2017 (78)
Trwałe i estetyczne drogi
z betonu wałowanego
Są estetyczne, doskonale wpisują się w krajobraz i są trwałe.
Historia budowy dróg z betonu wałowanego RCC w Polsce jest
stosunkowo krótka. Pierwszą drogę w tej technologii zbudowano
w 2010 roku. Była to ul. Fabryczna w Miastku. Została ułożona
przez firmę HARAT w bardzo trudnych warunkach, ręcznie,
na zboczu wzgórza i służy do chwili obecnej. Od tamtej pory
wykonawcy coraz lepiej radzą sobie z technologią RCC, a sygnały
o realizacji takich dróg mamy z wielu regionów kraju. Poniżej
prezentujemy drogi z okolic Miastka, Koczały, Gniezna, Grudziądza
i Suwałk. czytaj więcej Budownictwo, Technologie, Architektura nr 2/2017 (78)
Od 14 lat droga betonowa
służy mieszkańcom Głogowca
ŚLADEM BETONOWYCH REALIZACJI DROGOWYCH (6). Droga
betonowa o długości 1300 metrów i szerokości 4 metrów powstała
w sierpniu 2003 roku w Głogowcu w gminie Nowosolna k. Łodzi.
Jadąc drogą, trudno uwierzyć, że jej narodziny były 14 lat temu.
A jednak tyle czasu minęło i droga służy mieszkańcom! czytaj więcej Budownictwo, Technologie, Architektura nr 2/2017 (78)
Autostrada A1 w budowie
Na zachód i południe od Częstochowy trwają intensywne prace
na czterech przylegających do siebie odcinkach autostrady A1
o łącznej długości 56,9 km. Jest to już ostatni, budowany od
podstaw na nowym śladzie, fragment A1. Pozostałe odcinki,
które połączą istniejącą północną cześć autostrady z południową,
powstaną na już istniejących fragmentach drogi krajowej nr 1
(zwanej gierkówką) oraz na prawie trzydziestoletnim, więc
wymagającym przebudowy, krótkim odcinku A1 między Tuszynem
a Piotrkowem Trybunalskim. Po zakończeniu wszystkich tych prac
autostrada A1 osiągnie docelową długość - 568 km. Na wszystkich
obecnie budowanych odcinkach autostrady nawierzchnia drogi
powstanie z betonu cementowego. czytaj więcej Budownictwo, Technologie, Architektura nr 2/2017 (78)
Czy zmiany w PBDK
poznamy na targach Autostrada?
- Obecnie jesteśmy na ostatnim etapie uzgodnień co do zmian
w Programie Budowy Dróg Krajowych. Jednak na razie nie możemy
podać dokładnego terminu publikacji. Powiedziałbym, że to
kwestia kilku tygodni - stwierdził 15 kwietnia 2017 r. wiceminister
infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit w rozmowie z portalem
RynekInfrastruktury.pl. Ponieważ istotne sprawy dotyczące
infrastruktury bardzo często były komunikowane podczas targów
Autostrada - Polska niewykluczone, że 9 maja w Kielcach poznamy
zmieniony PBDK. czytaj więcej Budownictwo, Technologie, Architektura nr 2/2017 (78)
Reaktywność kruszyw pod kontrolą
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zdaje sobie sprawę
z potencjalnego zagrożenia zjawiskiem reaktywności kruszyw
i uwzględniła je w dokumentach wzorcowych. - To zjawisko
na razie nie występuje na drogach betonowych w Polsce - mówił
Witold Zapaśnik z Departamentu Technologii GDDKiA podczas
III Krakowskich Dni Nawierzchni, które odbyły się w dniach
24-25 listopada 2016 r. czytaj więcej Budownictwo, Technologie, Architektura nr 1/2017 (77)
Suwałki: Mamy pod dostatkiem surowców i chcemy budować drogi z betonu wałowanego
Budowa drogi z betonu wałowanego o długości ponad 900 metrów została zakończona we wrześniu 2016 roku na terenie
gminy Suwałki. Stanowi dojazd do Zakładu Produkcji Kruszyw
"Trzciane". - Chcemy przygotować katalog gotowych rozwiązań dla
dróg z betonu wałowanego od KR1 do KR4, parkingów i placów
manewrowych. W lutym br. organizujemy spotkanie informacyjne
dla samorządowców - deklaruje Tomasz Odrzywolski, prezes
zarządu Przedsiębiorstwa Produkcji Materiałów Drogowych
Kruszbet SA, firmy, która była inwestorem i wykonawcą drogi. czytaj więcej Budownictwo, Technologie, Architektura nr 1/2017 (77)
Beton w infrastrukturze gminy Tarnów
W kraju toczy się dyskusja o materiałach
używanych do budowy infrastruktury
miast. Jednym z ciekawszych rozwiązań
jest beton, z którego można realizować
nie tylko drogi miejskie - ulice, ale także
ronda, zatoki autobusowe, parkingi, ścieżki
rowerowe czy chodniki. Takie ciekawe
przykłady zastosowania można znaleźć
w realizacjach firmy Wes-Bud na terenie
gminy Tarnów. czytaj więcej Budownictwo, Technologie, Architektura nr 1/2017 (77)
Ulica Kwiatkowskiego po 12 latach
ŚLADEM BETONOWYCH REALIZACJI DROGOWYCH (5). - Droga spełnia swoje zadanie i przez 12 lat nie prowadziliśmy na niej
większych napraw. Zajmowaliśmy się jedynie wypełnianiem
szczelin i uzupełniliśmy ubytek nawierzchni w jednym miejscu -
mówi Krzysztof Sznajder, inspektor nadzoru drogowego w Urzędzie
Miasta Stalowa Wola. Betonowa część ulicy Kwiatkowskiego
w Stalowej Woli o długości blisko 1 km kończy właśnie 12 lat. czytaj więcej Budownictwo, Technologie, Architektura nr 1/2017 (77)
ZDW w Bydgoszczy: – Żadna technologia nie miała tylu atutów co RCC
W listopadzie 2016 r. zakończyła się przebudowa w technologii betonu wałowanego fragmentu drogi wojewódzkiej nr 391
w województwie kujawsko-pomorskim. Wraz z wykonaną rok
wcześniej w technologii RCC drogą nr 272 powstał wygodny ciąg
komunikacyjny łączący część powiatu świeckiego z Grudziądzem
oraz drogą krajową nr 91. - Po pierwszym roku funkcjonowania
drogi wykonanej w technologii RCC jesteśmy z niej zadowoleni,
chociaż to krótki czas na rzetelną ocenę. W najbliższych latach
planujemy utwardzenie pozostałych siedmiu kilometrów dróg
wojewódzkich z wykorzystaniem tej technologii - mówi Mirosław
Kielnik, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy. czytaj więcej Budownictwo, Technologie, Architektura nr 1/2017 (77)
Będziemy konsekwentnie
popularyzować beton
- W ramach przybliżania technologii budowy dróg z betonu cementowego, będziemy w 2017 roku zachęcać samorządy
do budowy betonowych dróg gminnych, powiatowych czy
wojewódzkich. Będziemy popularyzować lokalne drogi betonowe,
a na efekty, mam nadzieję, nie będziemy musieli czekać aż 20 lat,
jak to było w przypadku dróg krajowych i autostrad – mówi Andrzej
Ptak, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu. czytaj więcej Budownictwo, Technologie, Architektura nr 1/2017 (77)
Przetargi na A1 ruszą na gwiazdkę
Decyzję o budowie ostatniego odcinka autostrady A1 od węzła
Tuszyn do obwodnicy Częstochowy podpisał 20 października
2016 r. Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa.
A1 na odcinku Tuszyn - Częstochowa będzie miała nawierzchnię
betonową. - W okolicy Bożego Narodzenia będziemy się starali
ogłaszać przetargi - dodał szef GDDKiA Jacek Bojarowicz.
Szacunkowy koszt inwestycji to ok. 3,3 mld złotych. czytaj więcej Budownictwo, Technologie, Architektura nr 4/2016 (76)
91-kilometrowy fragment Via Baltica
powstanie w technologii betonowej
Ostatni odcinek drogi ekspresowej S61 z Ostrowi Mazowieckiej
do Szczuczyna wraz z obwodnicą Łomży został skierowany
do realizacji przez Andrzeja Adamczyka, ministra infrastruktury
i budownictwa, 24 października 2016 r. Ta 91-kilometrowa droga
ekspresowa, która powstanie w technologii betonowej w latach
2018-2021, jest jednocześnie fragmentem trasy Via Baltica. czytaj więcej Budownictwo, Technologie, Architektura nr 4/2016 (76)
"Kauchstraße" po 11 latach,
czyli o dobrej drodze Ujazd - Zimna Wódka
ŚLADEM BETONOWYCH REALIZACJI DROGOWYCH (4). - Dla mnie jako samorządowca najważniejsze, by inwestycja została
dobrze wykonana, a mieszkańcy byli zadowoleni - mówi Tadeusz Kauch,
burmistrz gminy Ujazd na Opolszczyźnie. Dzięki dobremu wykonaniu
pierwszej drogi betonowej Ujazd - Zimna Wódka gmina zainwestowała
w trzy kolejne odcinki z nawierzchnią betonową. Tej jesieni droga Ujazd
- Zimna Wódka wejdzie w dwunasty rok użytkowania. czytaj więcej Budownictwo, Technologie, Architektura nr 4/2016 (76)
Piękna – betonowa ulica
w Nowogrodzie Bobrzańskim
Pod koniec października 2016 r. nawierzchnię z betonu otrzymała
ul. Zacisze w Nowogrodzie Bobrzańskim. To pierwsza w ostatniej
dekadzie droga gminna o nawierzchni sztywnej z betonu
cementowego w województwie lubuskim. czytaj więcej Budownictwo, Technologie, Architektura nr 4/2016 (76)
Betonowa obwodnica Malni i Choruli
Budowa obwodnicy Malni i Choruli na Opolszczyźnie w ciągu drogi wojewódzkiej nr 423 rozpocznie się jeszcze
w tym roku. - Na początku sierpnia ogłosimy przetarg i jeśli wszystko pójdzie sprawnie, to we wrześniu poznamy
wykonawcę - mówi Arkadiusz Braniecki, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu. Jest duża
szansa, by obwodnica Malni i Choruli, o długości ponad 6 km, miała nawierzchnię betonową. Za nawierzchnią
betonową przemawia jej trwałość i długowieczność oraz wykorzystanie do budowy miejscowych surowców
w związku z sąsiedztwem Cementowni Górażdże. czytaj więcej Drogi wojewódzkie z betonu wałowanego
w powiecie świeckim
We wrześniu br. rozpocznie się przebudowa drogi wojewódzkiej
nr 391 w powiecie świeckim pomiędzy miejscowościami Piła Młyn
i Buśnia. Budowa kolejnego odcinka drogi o nawierzchni betonowej
kosztować będzie prawie pół miliona złotych - poinformował
6 czerwca 2016 r. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy. czytaj więcej Budownictwo, Technologie, Architektura nr 3/2016 (75)
Ekologiczna nawierzchnia
w sąsiedztwie Puszczy Białowieskiej
Nawierzchnię z betonu wałowanego na terenie gminy Hajnówka wykonała w listopadzie 2015 roku firma CEMEX Infrastruktura. - Droga jest dobra, jesteśmy z niej zadowoleni.
Ważne także, że jest to nawierzchnia ekologiczna, gdyż my żyjemy w sąsiedztwie Puszczy
Białowieskiej - powiedziała Katarzyna Jakubowska, sołtyska miejscowości Lipiny. czytaj więcej Budownictwo, Technologie, Architektura nr 3/2016 (75)
O doświadczeniach w budowie
dróg betonowych
Warsztaty o betonowych nawierzchniach drogowych dla samorządowców województwa świętokrzyskiego odbyły się 27
czerwca 2016 r. w Centrum Kongresowym Targów Kielce. Organizatorzy
- Grupa Ożarów i Stowarzyszenie Producentów Cementu - zaprosili
do udziału ponad 50 przedstawicieli Świętokrzyskiego Zarządu Dróg
Wojewódzkich w Kielcach oraz powiatowych zarządów dróg. czytaj więcej Budownictwo, Technologie, Architektura nr 3/2016 (75)
Drogi betonowe dla rolnikówi przedsiębiorców w strefie
ŚLADEM BETONOWYCH REALIZACJI DROGOWYCH (3). Po 11 latach od budowy pierwszej drogi betonowej łączącej
miejscowości Przybysławice i Prusy, gmina Ożarów, zachęcona
dobrymi doświadczeniami z jej użytkowania, przygotowuje się
do budowy kolejnej drogi. Burmistrz Marcin Majcher zapowiada
budowę jeszcze w tym roku ponad 1700 metrów drogi betonowej
na uzbrajanym terenie pod Specjalną Strefę Ekonomiczną. czytaj więcej Budownictwo, Technologie, Architektura nr 3/2016 (75)
Gmina Legnickie Pole inwestuje w beton
Gminna droga betonowa powstała w połowie czerwca na terenie gminy Legnickie Pole w województwie dolnośląskim. To czwarty
betonowy odcinek drogi zbudowany na terenie tej gminy przez
firmę Mo-Bruk. - Na betonówkach nie ma spękań, nic się nie
wykrusza i w ogóle nie ma się do czego przyczepić. Podpisuję się
obiema rękami pod technologią budowy dróg betonowych i nie
ma w tym ani grama kokieterii - przyznał Krzysztof Duszkiewicz,
zastępca wójta gminy Legnickie Pole. czytaj więcej Budownictwo, Technologie, Architektura nr 3/2016 (75)
Droga na pokolenia wyczekiwana przez pokolenia
- Dzień, w którym oddajemy ten odcinek, to dzień powszechnej
radości, łączący różne środowiska, drogi życiowe i narodowości.
Można by powiedzieć: trwaj, chwilo, trwaj - jesteś piękna - powiedział
Zbigniew Rau, wojewoda łódzki, a jego wypowiedź uzupełnił
wicepremier Piotr Gliński: - Ta chwila będzie trwała, bo to jest
autostrada betonowa i bez większych remontów wytrzyma 30-40 lat!
1 lipca 2016 r. oddano do użytku 40-kilometrowy fragment
autostrady A1 Stryków - Tuszyn. czytaj więcej Budownictwo, Technologie, Architektura nr 3/2016 (75)
Fakt: nawierzchnie betonowe są tańsze i stabilne cenowo
Drogi o nawierzchniach betonowych są tańsze w budowie i utrzymaniu. - Zarówno technologia betonowa jak i asfaltowa mają
swoje miejsce i obie powinny być stosowane na polskich drogach,
a o wyborze rodzaju nawierzchni powinna decydować analiza
cyklu życia LCC - powiedział prof. Antoni Szydło z Politechniki
Wrocławskiej podczas seminarium "Budujmy drogi betonowe
– to się opłaca", które 1 czerwca 2016 r. odbyło się w ramach
Międzynarodowych Targów Budownictwa Drogowego "Autostrada
- Polska" w Kielcach. czytaj więcej Budownictwo, Technologie, Architektura nr 3/2016 (75)
Możliwości wykorzystania niechlorkowych środków
odladzających do nawierzchni z bruku betonowego
Odporność betonu na działanie mrozu oraz wilgoci
zależy generalnie od jego budowy wewnętrznej.
Niewłaściwa struktura wewnętrzna, która nie spełnia
odpowiednich wymagań, może być przyczyną
poważnych uszkodzeń betonu. Najbardziej narażony
na niekorzystne działanie czynników zewnętrznych
jest beton poddawany ciągłemu kontaktowi
z wodą oraz równoczesnemu działaniu wody ze
środkami odladzającymi. Przykładem takich konstrukcji
mogą być: betonowe nawierzchnie drogowe,
krawężniki, chodniki, lotniska, elementy mostów.
Zróżnicowanie warunków eksploatacyjnych,
klimat, nasłonecznienie oraz budowa wewnętrzna
betonu decydują w najwyższym stopniu o szybkości
i rodzaju zachodzących procesów niszczących. czytaj więcej Budownictwo, Technologie, Architektura nr 2/2016 (74)
Nawierzchnie betonowe w Polsce - rozwój w oparciu o tradycję.
Wybrane zagadnienia z zakresu budowy i utrzymania
Mobilność przyczynia się do zmniejszenia różnic społecznych,
poprawy jakości życia oraz zmniejszenia bezrobocia. Dążenie
do najniższych kosztów mobilności jest ważnym celem
i obowiązkiem drogownictwa. Nawierzchnie betonowe
jako „nawierzchnie sztywne” charakteryzują się niskim
współczynnikiem oporu toczenia. Dzięki temu, a także długotrwałej
użyteczności technicznej i ekonomicznej, przyczyniają się
do obniżenia społecznych kosztów mobilności. Budowa dróg
o nawierzchniach betonowych w Polsce ma długoletnią i dobrą
tradycję. W artykule przedstawiono syntezę wybranych zagadnień
dotyczących dotychczasowych doświadczeń w zakresie budowy
i utrzymania nawierzchni z betonu cementowego w Polsce.
Synteza ta dała podstawę do sformułowania hipotezy, że "powrót
do tradycji budowy dobrych nawierzchni betonowych w Polsce
może być bardziej użyteczny społecznie niż się wydaje". czytaj więcej Budownictwo, Technologie, Architektura nr 2/2016 (74)
77-letnia droga betonowa Pietna – Brożec
77-letnia droga betonowa biegnie od miejscowości Pietna do miejscowości Brożec w powiecie krapkowickim i ma około 4300 metrów długości. - Droga betonowa to bardzo dobra inwestycja:
raz wydane pieniądze, a efekt na długie lata - mówi zarządzający
drogą dyrektor Aleksander Gacek ze Starostwa Powiatowego
w Krapkowicach. Według księdza arcybiskupa Alfonsa Nossola,
który jako dziecko był świadkiem budowy tej drogi, betonówka
– według propagandy hitlerowskiej - była "darem Führera"
dla robotników pracujących w Krapkowicach. czytaj więcej Budownictwo, Technologie, Architektura nr 2/2016 (74)
Grybów w sieci białych dróg
ŚLADEM BETONOWYCH REALIZACJI DROGOWYCH (2). Budowa pierwszych odcinków dróg betonowych na terenie gminy
Grybów w powiecie nowosądeckim rozpoczęła się 20 lat temu. -
Inwestujemy w dobre drogi z betonu dobrej klasy. Moi następcy
za kilkadziesiąt lat na pewno nie będą narzekali, a mieszkańcy są
zadowoleni z inwestycji - mówi Piotr Krok, który już piątą kadencję
sprawuje urząd wójta gminy Grybów. czytaj więcej Budownictwo, Technologie, Architektura nr 2/2016 (74)
Po 30 latach eksploatacji drogi betonowe tańsze o ponad 50% od asfaltowych
Już na etapie budowy kilometr drogi ekspresowej z nawierzchnią betonową (w zależności od kategorii ruchu) jest od 28,8% do 33% tańszy od podobnej drogi z nawierzchnią asfaltową. Po 30 latach eksploatacji droga
ekspresowa betonowa jest o 54,5 do 57% tańsza (w zależności od kategorii ruchu) w stosunku do nawierzchni
asfaltowej – takie wnioski płyną z raportu przeprowadzonego przez zespół ekspertów z Politechniki Wrocławskiej
pod kierownictwem prof. Antoniego Szydło. Prezentacja raportu odbyła się 14 kwietnia 2016 r. podczas
konferencji prasowej Stowarzyszenia Producentów Cementu. czytaj więcej Budownictwo, Technologie, Architektura nr 2/2016 (74)
Czynniki decydujące o właściwościach wytrzymałościowych betonu do nawierzchni
W przypadku betonów stosowanych do nawierzchni drogowych kluczowym parametrem uwzględnianym podczas projektowania betonu, w odróżnieniu od betonu do innych konstrukcji, nie jest, jak w większości zastosowań, wytrzymałość na ściskanie, ale wytrzymałość na rozciąganie. Decyduje ona o trwałości zmęczeniowej
nawierzchni i ma znaczenie przy określaniu obciążenia, przy którym wystąpi zarysowanie. Niedopuszczenie do powstania rys odgrywa zasadniczą rolę przy zachowaniu ciągłości i równości nawierzchni. Konieczność oceny właściwości betonu na podstawie wytrzymałości na rozciąganie wynika bezpośrednio z modelu przyjętego do projektowania i jest podstawą projektowania nawierzchni w Polsce czytaj więcej Budownictwo, Technologie, Architektura nr 1/2016 (73)
Droga betonowa Skomlin – Zbęk po 16 latach użytkowania
ŚLADEM BETONOWYCH REALIZACJI DROGOWYCH (1). Droga betonowa Skomlin - Zbęk była jedną z pierwszych lokalnych dróg betonowych budowanych w Polsce na przełomie wieków. - Przed budową musieliśmy wierzyć w jej trwałość, a teraz, po kilkunastu
latach użytkowania, możemy mieć pewność, że droga betonowa przetrwa pół wieku – mówi Grzegorz Maras, wójt gminy Skomlin. czytaj więcej Budownictwo, Technologie, Architektura nr 1/2016 (73)
Konkurencja technologii to dobre rozwiązanie dla polskich dróg
- W Polsce powinny być zarówno nawierzchnie betonowe jak i bitumiczne. To jest tylko konkurencja. Tylko rywalizacja w obrębie różnych technologii daje szansę, że tak naprawdę
zbudujemy lepsze drogi – mówił prof. Jan Deja, dyrektor Biura Stowarzyszenia Producentów Cementu podczas II Krakowskich Dni Nawierzchni. Stowarzyszenie Producentów Cementu było patronem merytorycznym tego wydarzenia. czytaj więcej Budownictwo, Technologie, Architektura nr 1/2016 (73)