Aktualności


INFORMACJE I MATERIAŁY Z SEMINARIUM
DROGI BETONOWE - NIEZMIENNIE DOBRE

XXIV Międzynarodowe Targi Budownictwa Drogowego AUTOSTRADA-POLSKA
9 maja 2018 r., godz. 10.00-15.00
Organizator: Stowarzyszenie Producentów Cementu


INFORMACJE I MATERIAŁY Z SEMINARIUM
DROGI BETONOWE - MĄDRE BUDOWANIE NA LATA

XXIII Międzynarodowe Targi Budownictwa Drogowego AUTOSTRADA-POLSKA
10 maja 2017 r., godz. 10.00-16.00
Organizator: Stowarzyszenie Producentów Cementu


Przedstawiamy film o budowie dróg ekspresowych i autostrad z betonu na przykładzie budowy odcinka autostrady autostrady A1 Stryków – Tuszyn, kluczowego łącznika na polskiej mapie drogowej. W kolejnej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej, w latach 2014 – 2023, powstanie więcej kilometrów dróg ekspresowych i autostrad z nawierzchnią betonową niż powstało w Polsce po 1989 roku – tak wynika z zapowiedzi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Największy inwestor, po przeprowadzeniu wielokryterialnej analizy, wytypował do realizacji z nawierzchnią betonową ok. 810 km dróg. Są nowoczesne dokumenty dla projektantów i wykonawców, jest sprawdzona technologia i są doświadczeni wykonawcy tego rodzaju nawierzchni. Wszystko to zapowiada, że mamy przed sobą perspektywę dobrych i trwałych dróg.


Badania właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni betonowych oraz metody poprawy tych właściwości
W artykule przedstawiono metodykę oceny właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni drogowych w Polsce na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat oraz sposoby poprawy tych właściwości, celem spełnienia aktualnych wymagań odbiorowych i wymagań przed upływem okresu gwarancyjnego. czytaj więcej
Budownictwo, Technologie, Architektura nr 2/2017 (78)


Doświadczenia przy projektowaniu i budowie nawierzchni betonowych w Polsce
W niniejszej publikacji opisano doświadczenia, jakie wypracowano przy projektowaniu i budowie nawierzchni betonowych w Polsce. Zwrócono uwagę na technologię wykańczania powierzchni oraz oddziaływania termiczne determinujące wymagania projektowe oraz reżim technologiczny. Ponadto zaprezentowano zasady doboru oraz rodzaje konstrukcji nawierzchni sztywnych z betonu cementowego w nawiązaniu do "Katalogu typowych konstrukcji nawierzchni sztywnych". czytaj więcej
Budownictwo, Technologie, Architektura nr 2/2017 (78)


O drogach betonowych od projektowania do realizacji
- Beton wałowany zawiera te same składniki, co tradycyjna mieszanka betonowa. Po walcowaniu jego powierzchnia jest podobna do nawierzchni asfaltowych. Z powodu porowatej struktury te nawierzchnie są ciche. Prawidłowo wykonany beton wałowany charakteryzuje się wysoką mrozoodpornością, nawet bez dodatkowego napowietrzenia - wyjaśniał Sylwester Gruszczyński, kierownik ds. dróg lokalnych LafargeHolcim, podczas konferencji pt. "Drogi betonowe w gminach i powiatach". W konferencji zorganizowanej w dniach 16-17 marca 2017 r. przez firmę LafargeHolcim wzięło udział ponad 100 samorządowców z województw pomorskiego, kujawskopomorskiego, wielkopolskiego i zachodniopomorskiego. czytaj więcej
Budownictwo, Technologie, Architektura nr 2/2017 (78)


Trwałe i estetyczne drogi z betonu wałowanego
Są estetyczne, doskonale wpisują się w krajobraz i są trwałe. Historia budowy dróg z betonu wałowanego RCC w Polsce jest stosunkowo krótka. Pierwszą drogę w tej technologii zbudowano w 2010 roku. Była to ul. Fabryczna w Miastku. Została ułożona przez firmę HARAT w bardzo trudnych warunkach, ręcznie, na zboczu wzgórza i służy do chwili obecnej. Od tamtej pory wykonawcy coraz lepiej radzą sobie z technologią RCC, a sygnały o realizacji takich dróg mamy z wielu regionów kraju. Poniżej prezentujemy drogi z okolic Miastka, Koczały, Gniezna, Grudziądza i Suwałk. czytaj więcej
Budownictwo, Technologie, Architektura nr 2/2017 (78)


Od 14 lat droga betonowa służy mieszkańcom Głogowca
ŚLADEM BETONOWYCH REALIZACJI DROGOWYCH (6). Droga betonowa o długości 1300 metrów i szerokości 4 metrów powstała w sierpniu 2003 roku w Głogowcu w gminie Nowosolna k. Łodzi. Jadąc drogą, trudno uwierzyć, że jej narodziny były 14 lat temu. A jednak tyle czasu minęło i droga służy mieszkańcom! czytaj więcej
Budownictwo, Technologie, Architektura nr 2/2017 (78)


Autostrada A1 w budowie
Na zachód i południe od Częstochowy trwają intensywne prace na czterech przylegających do siebie odcinkach autostrady A1 o łącznej długości 56,9 km. Jest to już ostatni, budowany od podstaw na nowym śladzie, fragment A1. Pozostałe odcinki, które połączą istniejącą północną cześć autostrady z południową, powstaną na już istniejących fragmentach drogi krajowej nr 1 (zwanej gierkówką) oraz na prawie trzydziestoletnim, więc wymagającym przebudowy, krótkim odcinku A1 między Tuszynem a Piotrkowem Trybunalskim. Po zakończeniu wszystkich tych prac autostrada A1 osiągnie docelową długość - 568 km. Na wszystkich obecnie budowanych odcinkach autostrady nawierzchnia drogi powstanie z betonu cementowego. czytaj więcej
Budownictwo, Technologie, Architektura nr 2/2017 (78)


Czy zmiany w PBDK poznamy na targach Autostrada?
- Obecnie jesteśmy na ostatnim etapie uzgodnień co do zmian w Programie Budowy Dróg Krajowych. Jednak na razie nie możemy podać dokładnego terminu publikacji. Powiedziałbym, że to kwestia kilku tygodni - stwierdził 15 kwietnia 2017 r. wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit w rozmowie z portalem RynekInfrastruktury.pl. Ponieważ istotne sprawy dotyczące infrastruktury bardzo często były komunikowane podczas targów Autostrada - Polska niewykluczone, że 9 maja w Kielcach poznamy zmieniony PBDK. czytaj więcej
Budownictwo, Technologie, Architektura nr 2/2017 (78)


Reaktywność kruszyw pod kontrolą
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zdaje sobie sprawę z potencjalnego zagrożenia zjawiskiem reaktywności kruszyw i uwzględniła je w dokumentach wzorcowych. - To zjawisko na razie nie występuje na drogach betonowych w Polsce - mówił Witold Zapaśnik z Departamentu Technologii GDDKiA podczas III Krakowskich Dni Nawierzchni, które odbyły się w dniach 24-25 listopada 2016 r. czytaj więcej
Budownictwo, Technologie, Architektura nr 1/2017 (77)


Suwałki: Mamy pod dostatkiem surowców i chcemy budować drogi z betonu wałowanego
Budowa drogi z betonu wałowanego o długości ponad 900 metrów została zakończona we wrześniu 2016 roku na terenie gminy Suwałki. Stanowi dojazd do Zakładu Produkcji Kruszyw "Trzciane". - Chcemy przygotować katalog gotowych rozwiązań dla dróg z betonu wałowanego od KR1 do KR4, parkingów i placów manewrowych. W lutym br. organizujemy spotkanie informacyjne dla samorządowców - deklaruje Tomasz Odrzywolski, prezes zarządu Przedsiębiorstwa Produkcji Materiałów Drogowych Kruszbet SA, firmy, która była inwestorem i wykonawcą drogi. czytaj więcej
Budownictwo, Technologie, Architektura nr 1/2017 (77)


Beton w infrastrukturze gminy Tarnów
W kraju toczy się dyskusja o materiałach używanych do budowy infrastruktury miast. Jednym z ciekawszych rozwiązań jest beton, z którego można realizować nie tylko drogi miejskie - ulice, ale także ronda, zatoki autobusowe, parkingi, ścieżki rowerowe czy chodniki. Takie ciekawe przykłady zastosowania można znaleźć w realizacjach firmy Wes-Bud na terenie gminy Tarnów. czytaj więcej
Budownictwo, Technologie, Architektura nr 1/2017 (77)


Ulica Kwiatkowskiego po 12 latach
ŚLADEM BETONOWYCH REALIZACJI DROGOWYCH (5). - Droga spełnia swoje zadanie i przez 12 lat nie prowadziliśmy na niej większych napraw. Zajmowaliśmy się jedynie wypełnianiem szczelin i uzupełniliśmy ubytek nawierzchni w jednym miejscu - mówi Krzysztof Sznajder, inspektor nadzoru drogowego w Urzędzie Miasta Stalowa Wola. Betonowa część ulicy Kwiatkowskiego w Stalowej Woli o długości blisko 1 km kończy właśnie 12 lat. czytaj więcej
Budownictwo, Technologie, Architektura nr 1/2017 (77)


ZDW w Bydgoszczy: – Żadna technologia nie miała tylu atutów co RCC
W listopadzie 2016 r. zakończyła się przebudowa w technologii betonu wałowanego fragmentu drogi wojewódzkiej nr 391 w województwie kujawsko-pomorskim. Wraz z wykonaną rok wcześniej w technologii RCC drogą nr 272 powstał wygodny ciąg komunikacyjny łączący część powiatu świeckiego z Grudziądzem oraz drogą krajową nr 91. - Po pierwszym roku funkcjonowania drogi wykonanej w technologii RCC jesteśmy z niej zadowoleni, chociaż to krótki czas na rzetelną ocenę. W najbliższych latach planujemy utwardzenie pozostałych siedmiu kilometrów dróg wojewódzkich z wykorzystaniem tej technologii - mówi Mirosław Kielnik, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy. czytaj więcej
Budownictwo, Technologie, Architektura nr 1/2017 (77)


Będziemy konsekwentnie popularyzować beton
- W ramach przybliżania technologii budowy dróg z betonu cementowego, będziemy w 2017 roku zachęcać samorządy do budowy betonowych dróg gminnych, powiatowych czy wojewódzkich. Będziemy popularyzować lokalne drogi betonowe, a na efekty, mam nadzieję, nie będziemy musieli czekać aż 20 lat, jak to było w przypadku dróg krajowych i autostrad – mówi Andrzej Ptak, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu. czytaj więcej
Budownictwo, Technologie, Architektura nr 1/2017 (77)


Przetargi na A1 ruszą na gwiazdkę
Decyzję o budowie ostatniego odcinka autostrady A1 od węzła Tuszyn do obwodnicy Częstochowy podpisał 20 października 2016 r. Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa. A1 na odcinku Tuszyn - Częstochowa będzie miała nawierzchnię betonową. - W okolicy Bożego Narodzenia będziemy się starali ogłaszać przetargi - dodał szef GDDKiA Jacek Bojarowicz. Szacunkowy koszt inwestycji to ok. 3,3 mld złotych. czytaj więcej
Budownictwo, Technologie, Architektura nr 4/2016 (76)


91-kilometrowy fragment Via Baltica powstanie w technologii betonowej
Ostatni odcinek drogi ekspresowej S61 z Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna wraz z obwodnicą Łomży został skierowany do realizacji przez Andrzeja Adamczyka, ministra infrastruktury i budownictwa, 24 października 2016 r. Ta 91-kilometrowa droga ekspresowa, która powstanie w technologii betonowej w latach 2018-2021, jest jednocześnie fragmentem trasy Via Baltica. czytaj więcej
Budownictwo, Technologie, Architektura nr 4/2016 (76)


"Kauchstraße" po 11 latach, czyli o dobrej drodze Ujazd - Zimna Wódka
ŚLADEM BETONOWYCH REALIZACJI DROGOWYCH (4). - Dla mnie jako samorządowca najważniejsze, by inwestycja została dobrze wykonana, a mieszkańcy byli zadowoleni - mówi Tadeusz Kauch, burmistrz gminy Ujazd na Opolszczyźnie. Dzięki dobremu wykonaniu pierwszej drogi betonowej Ujazd - Zimna Wódka gmina zainwestowała w trzy kolejne odcinki z nawierzchnią betonową. Tej jesieni droga Ujazd - Zimna Wódka wejdzie w dwunasty rok użytkowania. czytaj więcej
Budownictwo, Technologie, Architektura nr 4/2016 (76)


Piękna – betonowa ulica w Nowogrodzie Bobrzańskim
Pod koniec października 2016 r. nawierzchnię z betonu otrzymała ul. Zacisze w Nowogrodzie Bobrzańskim. To pierwsza w ostatniej dekadzie droga gminna o nawierzchni sztywnej z betonu cementowego w województwie lubuskim. czytaj więcej
Budownictwo, Technologie, Architektura nr 4/2016 (76)


Betonowa obwodnica Malni i Choruli
Budowa obwodnicy Malni i Choruli na Opolszczyźnie w ciągu drogi wojewódzkiej nr 423 rozpocznie się jeszcze w tym roku. - Na początku sierpnia ogłosimy przetarg i jeśli wszystko pójdzie sprawnie, to we wrześniu poznamy wykonawcę - mówi Arkadiusz Braniecki, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu. Jest duża szansa, by obwodnica Malni i Choruli, o długości ponad 6 km, miała nawierzchnię betonową. Za nawierzchnią betonową przemawia jej trwałość i długowieczność oraz wykorzystanie do budowy miejscowych surowców w związku z sąsiedztwem Cementowni Górażdże. czytaj więcej
Drogi wojewódzkie z betonu wałowanego w powiecie świeckim
We wrześniu br. rozpocznie się przebudowa drogi wojewódzkiej nr 391 w powiecie świeckim pomiędzy miejscowościami Piła Młyn i Buśnia. Budowa kolejnego odcinka drogi o nawierzchni betonowej kosztować będzie prawie pół miliona złotych - poinformował 6 czerwca 2016 r. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy. czytaj więcej
Budownictwo, Technologie, Architektura nr 3/2016 (75)


Ekologiczna nawierzchnia w sąsiedztwie Puszczy Białowieskiej
Nawierzchnię z betonu wałowanego na terenie gminy Hajnówka wykonała w listopadzie 2015 roku firma CEMEX Infrastruktura. - Droga jest dobra, jesteśmy z niej zadowoleni. Ważne także, że jest to nawierzchnia ekologiczna, gdyż my żyjemy w sąsiedztwie Puszczy Białowieskiej - powiedziała Katarzyna Jakubowska, sołtyska miejscowości Lipiny. czytaj więcej
Budownictwo, Technologie, Architektura nr 3/2016 (75)


O doświadczeniach w budowie dróg betonowych
Warsztaty o betonowych nawierzchniach drogowych dla samorządowców województwa świętokrzyskiego odbyły się 27 czerwca 2016 r. w Centrum Kongresowym Targów Kielce. Organizatorzy - Grupa Ożarów i Stowarzyszenie Producentów Cementu - zaprosili do udziału ponad 50 przedstawicieli Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Kielcach oraz powiatowych zarządów dróg. czytaj więcej
Budownictwo, Technologie, Architektura nr 3/2016 (75)


Drogi betonowe dla rolnikówi przedsiębiorców w strefie
ŚLADEM BETONOWYCH REALIZACJI DROGOWYCH (3). Po 11 latach od budowy pierwszej drogi betonowej łączącej miejscowości Przybysławice i Prusy, gmina Ożarów, zachęcona dobrymi doświadczeniami z jej użytkowania, przygotowuje się do budowy kolejnej drogi. Burmistrz Marcin Majcher zapowiada budowę jeszcze w tym roku ponad 1700 metrów drogi betonowej na uzbrajanym terenie pod Specjalną Strefę Ekonomiczną. czytaj więcej
Budownictwo, Technologie, Architektura nr 3/2016 (75)


Gmina Legnickie Pole inwestuje w beton
Gminna droga betonowa powstała w połowie czerwca na terenie gminy Legnickie Pole w województwie dolnośląskim. To czwarty betonowy odcinek drogi zbudowany na terenie tej gminy przez firmę Mo-Bruk. - Na betonówkach nie ma spękań, nic się nie wykrusza i w ogóle nie ma się do czego przyczepić. Podpisuję się obiema rękami pod technologią budowy dróg betonowych i nie ma w tym ani grama kokieterii - przyznał Krzysztof Duszkiewicz, zastępca wójta gminy Legnickie Pole. czytaj więcej
Budownictwo, Technologie, Architektura nr 3/2016 (75)


Droga na pokolenia wyczekiwana przez pokolenia
- Dzień, w którym oddajemy ten odcinek, to dzień powszechnej radości, łączący różne środowiska, drogi życiowe i narodowości. Można by powiedzieć: trwaj, chwilo, trwaj - jesteś piękna - powiedział Zbigniew Rau, wojewoda łódzki, a jego wypowiedź uzupełnił wicepremier Piotr Gliński: - Ta chwila będzie trwała, bo to jest autostrada betonowa i bez większych remontów wytrzyma 30-40 lat! 1 lipca 2016 r. oddano do użytku 40-kilometrowy fragment autostrady A1 Stryków - Tuszyn. czytaj więcej
Budownictwo, Technologie, Architektura nr 3/2016 (75)


Fakt: nawierzchnie betonowe są tańsze i stabilne cenowo
Drogi o nawierzchniach betonowych są tańsze w budowie i utrzymaniu. - Zarówno technologia betonowa jak i asfaltowa mają swoje miejsce i obie powinny być stosowane na polskich drogach, a o wyborze rodzaju nawierzchni powinna decydować analiza cyklu życia LCC - powiedział prof. Antoni Szydło z Politechniki Wrocławskiej podczas seminarium "Budujmy drogi betonowe – to się opłaca", które 1 czerwca 2016 r. odbyło się w ramach Międzynarodowych Targów Budownictwa Drogowego "Autostrada - Polska" w Kielcach. czytaj więcej
Budownictwo, Technologie, Architektura nr 3/2016 (75)


Możliwości wykorzystania niechlorkowych środków odladzających do nawierzchni z bruku betonowego
Odporność betonu na działanie mrozu oraz wilgoci zależy generalnie od jego budowy wewnętrznej. Niewłaściwa struktura wewnętrzna, która nie spełnia odpowiednich wymagań, może być przyczyną poważnych uszkodzeń betonu. Najbardziej narażony na niekorzystne działanie czynników zewnętrznych jest beton poddawany ciągłemu kontaktowi z wodą oraz równoczesnemu działaniu wody ze środkami odladzającymi. Przykładem takich konstrukcji mogą być: betonowe nawierzchnie drogowe, krawężniki, chodniki, lotniska, elementy mostów. Zróżnicowanie warunków eksploatacyjnych, klimat, nasłonecznienie oraz budowa wewnętrzna betonu decydują w najwyższym stopniu o szybkości i rodzaju zachodzących procesów niszczących. czytaj więcej
Budownictwo, Technologie, Architektura nr 2/2016 (74)


Nawierzchnie betonowe w Polsce - rozwój w oparciu o tradycję. Wybrane zagadnienia z zakresu budowy i utrzymania
Mobilność przyczynia się do zmniejszenia różnic społecznych, poprawy jakości życia oraz zmniejszenia bezrobocia. Dążenie do najniższych kosztów mobilności jest ważnym celem i obowiązkiem drogownictwa. Nawierzchnie betonowe jako „nawierzchnie sztywne” charakteryzują się niskim współczynnikiem oporu toczenia. Dzięki temu, a także długotrwałej użyteczności technicznej i ekonomicznej, przyczyniają się do obniżenia społecznych kosztów mobilności. Budowa dróg o nawierzchniach betonowych w Polsce ma długoletnią i dobrą tradycję. W artykule przedstawiono syntezę wybranych zagadnień dotyczących dotychczasowych doświadczeń w zakresie budowy i utrzymania nawierzchni z betonu cementowego w Polsce. Synteza ta dała podstawę do sformułowania hipotezy, że "powrót do tradycji budowy dobrych nawierzchni betonowych w Polsce może być bardziej użyteczny społecznie niż się wydaje". czytaj więcej
Budownictwo, Technologie, Architektura nr 2/2016 (74)


77-letnia droga betonowa Pietna – Brożec
77-letnia droga betonowa biegnie od miejscowości Pietna do miejscowości Brożec w powiecie krapkowickim i ma około 4300 metrów długości. - Droga betonowa to bardzo dobra inwestycja: raz wydane pieniądze, a efekt na długie lata - mówi zarządzający drogą dyrektor Aleksander Gacek ze Starostwa Powiatowego w Krapkowicach. Według księdza arcybiskupa Alfonsa Nossola, który jako dziecko był świadkiem budowy tej drogi, betonówka – według propagandy hitlerowskiej - była "darem Führera" dla robotników pracujących w Krapkowicach. czytaj więcej
Budownictwo, Technologie, Architektura nr 2/2016 (74)


Grybów w sieci białych dróg
ŚLADEM BETONOWYCH REALIZACJI DROGOWYCH (2). Budowa pierwszych odcinków dróg betonowych na terenie gminy Grybów w powiecie nowosądeckim rozpoczęła się 20 lat temu. - Inwestujemy w dobre drogi z betonu dobrej klasy. Moi następcy za kilkadziesiąt lat na pewno nie będą narzekali, a mieszkańcy są zadowoleni z inwestycji - mówi Piotr Krok, który już piątą kadencję sprawuje urząd wójta gminy Grybów. czytaj więcej
Budownictwo, Technologie, Architektura nr 2/2016 (74)


Po 30 latach eksploatacji drogi betonowe tańsze o ponad 50% od asfaltowych
Już na etapie budowy kilometr drogi ekspresowej z nawierzchnią betonową (w zależności od kategorii ruchu) jest od 28,8% do 33% tańszy od podobnej drogi z nawierzchnią asfaltową. Po 30 latach eksploatacji droga ekspresowa betonowa jest o 54,5 do 57% tańsza (w zależności od kategorii ruchu) w stosunku do nawierzchni asfaltowej – takie wnioski płyną z raportu przeprowadzonego przez zespół ekspertów z Politechniki Wrocławskiej pod kierownictwem prof. Antoniego Szydło. Prezentacja raportu odbyła się 14 kwietnia 2016 r. podczas konferencji prasowej Stowarzyszenia Producentów Cementu. czytaj więcej
Budownictwo, Technologie, Architektura nr 2/2016 (74)


Czynniki decydujące o właściwościach wytrzymałościowych betonu do nawierzchni
W przypadku betonów stosowanych do nawierzchni drogowych kluczowym parametrem uwzględnianym podczas projektowania betonu, w odróżnieniu od betonu do innych konstrukcji, nie jest, jak w większości zastosowań, wytrzymałość na ściskanie, ale wytrzymałość na rozciąganie. Decyduje ona o trwałości zmęczeniowej nawierzchni i ma znaczenie przy określaniu obciążenia, przy którym wystąpi zarysowanie. Niedopuszczenie do powstania rys odgrywa zasadniczą rolę przy zachowaniu ciągłości i równości nawierzchni. Konieczność oceny właściwości betonu na podstawie wytrzymałości na rozciąganie wynika bezpośrednio z modelu przyjętego do projektowania i jest podstawą projektowania nawierzchni w Polsce czytaj więcej
Budownictwo, Technologie, Architektura nr 1/2016 (73)


Droga betonowa Skomlin – Zbęk po 16 latach użytkowania
ŚLADEM BETONOWYCH REALIZACJI DROGOWYCH (1). Droga betonowa Skomlin - Zbęk była jedną z pierwszych lokalnych dróg betonowych budowanych w Polsce na przełomie wieków. - Przed budową musieliśmy wierzyć w jej trwałość, a teraz, po kilkunastu
latach użytkowania, możemy mieć pewność, że droga betonowa przetrwa pół wieku – mówi Grzegorz Maras, wójt gminy Skomlin. czytaj więcej
Budownictwo, Technologie, Architektura nr 1/2016 (73)


Konkurencja technologii to dobre rozwiązanie dla polskich dróg
- W Polsce powinny być zarówno nawierzchnie betonowe jak i bitumiczne. To jest tylko konkurencja. Tylko rywalizacja w obrębie różnych technologii daje szansę, że tak naprawdę zbudujemy lepsze drogi – mówił prof. Jan Deja, dyrektor Biura Stowarzyszenia Producentów Cementu podczas II Krakowskich Dni Nawierzchni. Stowarzyszenie Producentów Cementu było patronem merytorycznym tego wydarzenia. czytaj więcej
Budownictwo, Technologie, Architektura nr 1/2016 (73)